Keresés
  • pulzuspont

A goji bogyó hatásai



A goji bogyó egyre nagyobb népszerűségnek örvend, és ezt elsősorban remek élettani hatásainak köszönheti. Azt azonban nem mindenki tudja, hogy mihez is kezdjen ezekkel a kicsi, piros bogyókkal. Ehhez adunk most néhány tippet!

Története a keleti orvoslásból indult, ahol több mint 5000 éve használják. Elsősorban egészségmegőrző és vágyserkentő hatása miatt lett népszerű. A gyümölcs a nyugati orvoslás érdeklődését is felkeltette, így számos kutatás indult hatóanyagai megismerése, élettani hatásainak feltérképezése végett.

Rengeteg sejtvédő E-vitamint és béta-karotint tartalmaz, ami a zeaxantinttal és a luteinnel együtt semlegesíti a szabadgyököket, a benne lévő rengeteg poliszacharid pedig növeli a rákos sejtek elpusztításáért felelős immunsejtek számát. Növényi biaktív anyagainak és a fitokemikáliáknak köszönhetően védi és helyreállítja a máj méregtelenítő kapacitását.


Miért jó a goji bogyó?

A gyümölcsnek számos pozitív hatást tulajdonítanak. Fontos azonban tudni, hogy hatóanyagait még nem sikerült teljes mértékben azonosítani, így ezek a hatások nem 100 százalékosan bizonyítottak.

A kínai orvoslásban legendás vágyserkentő hatást tulajdonítanak neki, sőt impotencia kezelésére is alkalmazzák.

Magas C-vitamin-tartalma miatt remek immunerősítő, valamint a benne lévő hatóanyagok nemcsak vízben, hanem zsírban is oldódnak, így sokkal könnyebben érvényesülnek a szervezetben. Emellett a hatóanyagok közül a legfontosabb a széles körben tanulmányozott LBP, a komplex arabinogalaktán fehérjék egy csoportja. Ez akár az öregedés lassításában is komoly szerepet kaphat.

Magas A-vitamin-tartalmának köszönhetően jó hatást gyakorol a látásra, csökkenti a vakfoltokat, valamint az időskori látásromlást is csökkentheti.

Jó hatást gyakorol a szív-és érrendszerre is, segíthet beállítani a vér koleszterinszintjét.

Különösen hasznos étrend-kiegészítő a Goji cukorbetegek számára, hiszen a bizonyítékok azt mutatják, hogy a javítja az inzulinérzékenységet, és képes kiegyenlíteni a szervezet vércukorszintjét. Ráadásul a cukorbetegség egyik leggyakoribb szemészeti szövődménye, a diabéteszes retinopátia esélye is csökkenthető a Goji bogyó által, köszönhetően a látásra gyakorolt előnyös hatásainak.

Egyes tanulmányok szerint a már említett hatások mellett a goji pozitívan hat a közérzetre, segíti a nyugalmat, jobb sportteljesítményt tesz lehetővé, javítja az alvás minőségét, és segít a fogyásban.

A Journal of Alternative and Complimentary Medicine tanulmánya szerint a Goji bogyóból készült gyümölcslé rendszeres fogyasztása növeli az energiaszintet, a hangulatot és javítja az emésztést. Azok a résztvevők, akik a vizsgálatban két hétig fogyasztották a Gojiból készült juice-t, az általános közérzetük javulásáról, emelkedett energiaszintről és a jobb emésztőrendszeri működésről számoltak be. A Goji fogyasztását emiatt edzések előtt is ajánlják.


Hogyan fogyasszuk?

Magyarországon elsősorban szárított változatát fogyasztjuk. Leginkább aszalt meggyhez, áfonyához vagy mazsolához hasonlíthatnánk. Így érdemes elkezdeni alkalmazni is: használjuk süteményekbe, reggeli zabpehelybe, de saláták tetejére is szórhatjuk.

1. Nyersen, önmagában: Mivel íze kellemes legfőképpen nyersen ajánljuk! A jótékony hatások eléréséért fogyassz legalább egy nagy evőkanállal naponta.

2. Dszúzként: Hazánkban főként szárított gojit kaphatsz, de jobban felszerelt bioboltokban kapható tiszta, cukor- és adalékanyagmentes préselt lé formájában is. 100%-os léből már napi 1 dl fogyasztása is hasznos.

3. Teaként: Akár sima forró vízhez, de inkább zöld- vagy valamilyen herbateához adj egy evőkanál gojibogyót és hagyd állni 10-15 percig. Ezután megihatod a teát és megeheted a megpuhult bogyókat is.

4. Turmixokban: Áztasd be a szárított gojit 10 percre vízbe, majd add kedvenc smoothiehoz. Így nagyban növelheted tápanyagtartalmát és különleges ízt érsz el.

5. Magkeverékekben: Készíts diákcsemege jellegű magkeverékeket mogyoróval, mandulával, kedvenc aszalt gyümölcseiddel, vagy akár kókusz- és csokipehellyel. A goji bogyó segít helyettesíteni a jóval kevésbé tápanyagdús mazsolát.

6. Müzlikben és zabkásában: Bármilyen zabkását, müzlit feldobhatsz vele. Érdemes pár percig benne hagyni, mert puhábban még finomabb.

7. Süteményekben: Nagyszerű muffinok, vagy akár pogácsák „szuperfúdosítására”. Ereszd el képzelőerőd és használd bármely süteményben mazsola helyett, vagy csak úgy!

8. Energiaszeletekben: Datolyával, magvakkal készített energiaszeletek szuper eleme lehet. Az összetevőket ne felejtsd el együtt felaprítani, hogy igazán jó legyen az állaga.

9. Levesekben: Elsőre bizarrul hangzik, de a kínaiak évezredek óta használják levesek ízesítésére, de a modern európai konyha is kezdi átvenni. Itt van pl. egy szuper répás-gyömbéres leves goji bogyóval.

10. Főételekben: Szintén nem szokványos, de jól illik rizses, kuszkuszos ételekhez. Iránban egyik perzsa nemzeti étel az „ékkőves rizs”, ami egy tartalmas aszalt gyümölcsös-rizses étel sok gojival

11. Mártásként: Ha vízbe áztatjuk néhány percre, akkor édes paradicsomként is alkalmazhatjuk. Készíthetünk belőle mártást is, hiszen édes íze remekül illeszkedik például a csípős chilihez.

A Goji bogyó alacsony kalóriatartalmú csemege, 30 g csupán 23 kalóriát tartalmaz. Emellett rostokban és fehérjében gazdag, így a fogyókúrás étrend kitűnő kiegészítője lehet. Jó alternatíva, ha egy könnyű snackre vágysz: add hozzá a reggeli joghurtodhoz vagy keverd a salátádba, akárcsak a mazsolát.

Tároljuk sötét, hűvös helyen a megvásárolt bogyókat, így körülbelül egy évig tárolhatóak légmentes csomagolásban. Forrás:hazipatika,femcafe,vitamed,cleaneating

#goji #egészség #immunerősítés #pulzus #pulzuspont

123 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése